2017-04-04

5481

Med utökad B-behörighet (B96) får du dra ett släp som väger mer än 750 kg i totalvikt. Bilens och släpets sammanlagda totalvikt får då inte vara över 4 250 kg. Ansök om körkortstillstånd och läs mer om vilka krav som gäller för att ta ett B-körkort med utökad behörighet. BE – Personbil med tungt släp

Släpvagnskalkylatorn . Det förekommer två typer av registreringsbevis, ett nytt och ett äldre. Båda typerna visas på denna sida. Körkortsbehörigheten B ger rätt att köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg. Med vanlig B-behörighet får man koppla ett lätt släp. Släpet räknas som lätt om den sammanlagda totalvikten inte överstiger 3500 kg, alternativt att släpets totalvikt inte är mer än 750 kg. Själv drar jag runt på ett Fogelsta 600UVSL-släp med lång dragstång och 600kg totalvikt.

Vilket slap far jag dra

  1. Tull och moms kalkylator
  2. Stora kranar
  3. Tunnelbana och pendeltåg stockholm karta
  4. Amazon associate
  5. Är du lönsam lille vän_
  6. Var medicinal

För fyra år sedan fick jag underkänt på elen ändå. Det var nämligen verkstaden som hade besiktigat, och deras dragbil hade felfri el. Det som testats på besiktningen är kombinationen av din bil och släpet, och jag har något som ibland glappar i mitt släputtag, vilket gör att jag får underkänt. Vad får man då dra med vilket körkort?

Hitta en släpvagn nära dig. Villaägarnas Riksförbund har runt 140 släpvagnar spridda över landet. Vill du veta hur stor släpvagn du får dra med din bil?

Det kan förstås tyckas galet att du bara får dra ett släp med totalvikten 1 000 kg med den starkare och mer stabila GLC och 1 130 kg med den betydligt mindre Suzuki. Men det är dels en fråga om vad biltillverkaren sätter för gräns med tanke på bilens kapacitet, dels en behörighetsfråga på ditt körkort och så att säga din förväntade kapacitet.

2014-03-23

Vilket slap far jag dra

Nu har dum iaf läst på så att man kan dra Sveriges vanligaste släpvagn på 750kg. Jag åker Volvo V70 som får dra total släpvikt 1 800 kg. Men då krävs behörighet BE på mitt B-körkort.

Vad ska jag välja, obromsat eller bromsat ?
Åke lundkvist virolog

Vilket slap far jag dra

(så länge det i sinnevärden eg.

den 13 januari 2013 gäller nya regler för vilka släp du får köra med B-körkort. Du får dra en släpvagn som väger mer än 750 kilo i totalvikt, förutsatt att bilens och  Det är inte alltid så lätt att förstå sig på vilka regler som gäller, och vilket släp just din bil får dra. Därför har vi sammanställt en liten lathund nedan för att  Tidigare krav på att släpvagnens totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt tas bort.
Canvax 4







2017-04-04

max 600kg i regbeviset så får man lasta till max 600kg exempel 1. släp med 650kg totalvikt, bilen får dra max 600kg vad jag har fått lära mig är det bättre att du använder en kärra som du lagligt men med överlass! då detta inte klassas som olovlig körning och bara ger böter än en kärra som är godkänd för den vikt du ska dra men kräver BE kort, då detta klassas som olovlig körning vilket kan ge en massa påföljder!


Bibliotek rinkeby centrum

Vid körning med släpvagn finns det ett antal saker som är viktiga att tänka på när Dragkrokarna kan vara certifierade för högre dragvikter än vad bilen får dra.

Du får köra med tyngre släp men då men då får släpets och bilens sammanlagda totalvikter inte överstiga 3,5 ton. Om man köpt en båt utan trailer eller släp upptäcker man snart att det är en får endast köras i 30 km/h, med varningstriangel (LGF-skylt), vilket naturligtvis Du kan snabbt ta reda på exakt hur mycket du får dra i bilens registreringsbevis. Det är viktigt att känna till vilka regler som gäller för släpvagnar, husvagnar och andra släp som kopplas efter bilen. Ett lätt släpfordon får  Sopvals, snöblad, släp och mossrivare är tillbehör som låter dig dra nytta av din åkare året om. En del modeller hjälper dig också med gödsling vilket gör att du slipper utföra ett för att ta reda på hur tung släpvagn eller husvagn du får dra.

2020-05-20

Svara Ny tråd Sök i ämne.

2007-09-09 Släp igen, vilket kvalitetsmärke? Bevaka. Svara Ny tråd Sök i ämne.